آشنایی با خطرات پرکاری تیروئید و حاملگی بر روی جنین و روش درمان دارویی

پرکاری تیروئید و حاملگی ،پرکاری تیروئید و بارداری ، تیروئید پرکار و حاملگی ، پرکاری تیروئید در حاملگی ،پرکاری تیروئید و بارداری نی نی سایت،پرکاری تیروئید و بارداری،پرکاری تیروئید و باردار شدن،پرکاری تیروئید و قصد بارداری،پرکاری تیروئید و عدم بارداری

پرکاری تیروئید و حاملگی ، پرکاری تیروئید و بارداری ، تیروئید پرکار و حاملگی ، پرکاری تیروئید در حاملگی

توضیحاتی در مورد پرکاری تیروئید در حاملگی

تیروئید غده‌ای است پروانه‌ای شکل در وسط گردن و زیر حجره و از هفته 10 زندگی داخل رحمی (جنین) شروع به فعالیت می‌کند و دو هورمون T3, T4 ترشح می‌کند پس جنین از این سن وابسته به هورمون تیروئید خودش است. دو هورمون تیروئید در مصرف و ذخیره انرژی نقش دارند. در پرکاری تیروئید چون این دو هورمون بالا می‌رود سوخت و ساز در بدن بیشتر می‌شود. حدود 1/3 درصد افراد اجتماع بطور کلی مبتلا به پرکاری تیروئیداند این شیوع در زنان پنج برابر مردان است. در دوران بارداری جفت هورمونی به نام HCG ترشح می‌کند که به علت شباهت مولکولی که به هورمون محرکه‌ تیروئید دارد، به گیرنده‌های تیروئید چسبیده و باعث پرکاری موقتی تیروید در سه ماه اول بارداری می‌شود. هورمون اچ سی جی (HCG) مربوط به بافت جفت انسان است. این هورمون به مقادیر زیادی، از جفت ترشح می‌شود و اگر میزان این هورمون خیلی بالا باشد، در برخی افراد سبب ایجاد تهوع شدید در دوران بارداری می‌شود.
افرادی که حاملگی دوقلو یا چندقلو داشته باشند یا در بارداری‌هایی که مول ایجاد می‌شود (رشد غیرطبیعی جفت در بارداری)، این هورمون جفتی بسیار بالا می‌رود که علاوه بر ایجاد تهوع شدید، بر تیروئید فرد هم به‌طور موقت تأثیر می‌گذارد و سبب ترشح هورمون‌های تیروئید بیش از حد عادی ترشح شود. در حالت نرمال هر خانم بارداری در 3 ماه اول بارداری ممکن است به درجات مختلف دچار این عارضه شود که این مورد احتیاج به درمان ندارد، ولی اگر از آزمایش‌های انجام‌شده اشتباه تفسیر شود و درمان غیرضروری برای فرد صورت گیرد، ممکن است داروی اشتباه غیرلازم برای مادر تجویز شود و بارداری را دچار خطر کند. در این مطلب از سایت جسارت به پرکاری تیروئید و حاملگی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

پرکاری تیروئید و بارداری

این بیماری در ۳ ماهه اول بارداری منجر به سقط و در ماه های بعدی باعث زایمان زودرس، اختلال در رشد جنین و فوت جنین می شود.درمان مناسب بیماری از بیشتر این عوارض تا حدود زیادی جلوگیری می کند، اما مادر و جنین در امنیت کامل نیستند و مادر تا پایان بارداری باید تحت نظر و مراقبت کامل باشد. پس از تولد جنین باید از نظر ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید تحت بررسی آزمایشگاهی و در صورت لزوم سونوگرافی از گردن جهت بررسی سایز تیروئید قرار گیرد. از درمان های پرکاری تیروئید استفاده از ید رادیواکتیو است که این درمان در حاملگی ممنوع بوده و کسی که چنین درمانی گرفته تا ۶ ماه نمی تواند باردار شود.

علائم پرکاری تیروئید و حاملگی

بعضی‌ها از خانمهای باردار با تیروئید پرکار بدون علائم هستند ولی بیشتر افراد علائمی از این قبیل دارند :
1- اضطراب 2- تحریک‌پذیری 3- لرزش دست‌ها 4- اختلال خواب 5- ضعف عضلانی در بازوها و ران (بعضی‌ها به این علت نمی‌توانند چیزی را از زمین بلند کنند یا از پله بالا بروند). 6- عدم تحمل به گرما 7- تعریق 8- افزایش ضربان قلب 9- احساس خستگی 10- کم‌شدن وزن علی‌رغم داشتن اشتهای خوب 11- دفع مزاج مکرر 12- اختلال قاعدگی معمولاً به صورت قطع قاعدگی یا تأخیر در قاعدگی 13- اختلال در حاملگی

پرکاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب می شود و روی عملکرد قلب تاثیر منفی می گذارد و روند بارداری طبیعی را مختل می کند؛ یعنی می تواند زمینه ساز مسمومیت بارداری یا باعث زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود.