در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد درمان خستگی صوتی و صدا: ۱۳ درمان خانگی خستگی صدا+علل و علائم + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.خستگی صوتی و صدا بیشتر یکی از علائم بالینی شایع است، نه یک بیماری. بیماران ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند، مانند تغییر در صدا، دشواری در ادای صحیح کلمات، و گاهی ناتوانی در صحبت کردن. خستگی صوتی و صدا ممکن است در دوره‌ی زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد و خود به خود درمان شود. بنابراین، وقتی خستگی صوتی شما مدت زمان زیادی طول کشید، مطلقا نباید این وضعیت را سرسری بگیرید چون می‌تواند علامت بسیاری از بیماری‌های خطرناک باشد. در ادامه این نوشتار از روش های خانگی درمان خستگی صوتی و صدا برای شما می گوییم.

درمان خستگی صوتی و صدا

اگر دارید این مقاله را می‌خوانید، پس مطمئنا شما هم نگران بیماری خستگی صوتی و صدا هستید. این بیماری می‌تواند باعث به وجود آمدن ناراحتی‌های بسیاری شود. نه، نمی‌خواهیم شما را بترسانیم. برای این که درباره‌ی این بیماری و همچنین درمان‌های خانگی آن بیشتر بیاموزید لطفا به ما بپیوندید و تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

خستگی صوتی و صدا چیست؟

صدا همگاه‌سازی یک سری فعالیت از شش‌ها گرفته تا حنجره، حرکت زبان و لب‌ها، و طنین صوتی از درون دستگاه سینوس بینی است. حنجره همچنین بخشی از دستگاه تنفسی فوقانی است. این بخش با بالا رفتن جریان هوا از شش‌ها برای لرزاندن تارهای صوتی، صدا را ایجاد می‌کند. وقتی کلمه‌ای را ادا می‌کنیم، حنجره بسته می‌شود، باز می‌شود، و با هر بخشی تغییر می‌کند تا صداهای دارای شدت‌های مختلف را تولید کند و منظور مورد نظر گوینده را بیان کند. اگر ارتعاش حنجره ناپایدار باشد، یا حنجره ورم کند و نتواند بسته شود، صدایی خسته (خش‌دار) تولید خواهد کرد.

اگر دچار التهاب حاد حنجره باشید، می‌توانید این بیماری را به طور کامل بر طرف کنید. اما، اگر حنجره برای مدتی طولانی ملتهب باشد و این اتفاق مکررا بیفتد، و تبدیل به التهابی مزمن شود، آنگاه شما دچار خستگی صوتی طولانی مدت خواهید شد. این ناراحتی را بسیار سخت می‌شود درمان کرد. اگر برای مدتی طولانی خستگی صوتی داشته باشید، لازم است که بسیار هوشیار باشید چون این می‌تواند نشانه‌ای از بعضی بیماری‌های تنفسی بسیار جدی باشد.

علل اصلی خستگی صوتی و صدا چیست؟

در اینجا به بعضی از علت‌های رایج این بیماری اشاره می‌کنیم:

– بیش از حد صحبت کردن

احتمال اینکه همه‌ی ما از صدایمان سوء استفاده کنیم بسیار زیاد است، به خصوص کسانی که در کار خوانندگی، تدریس، یا مشاوره هستند. بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند: «اگر پشت سر هم به مدت ۹۰ دقیقه از صدای‌تان استفاده می‌کنید، باید ۱۰ دقیقه به حنجره‌‌تان استراحت بدهید.»

– استرس

تنش بیش از حد می‌تواند شکل حنجره را تغییر دهد، باعث انقباض حنجره شود، و بر صدا تاثیر بگذارد. استرس نیز خیلی راحت ممکن است به خشم یا فریاد کشیدن منتهی شود. این چیزها باعث ملتهب شدن حنجره می‌شوند، که یک سری علائم خستگی صوتی و صدا را به وجود می‌آورند. به علاوه، استرس بیش از حد می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود، و به مخاطی که از سطح مری محافظت می‌کنند آسیب بزند. این امر همچنین باعث می‌شود اسید غشاء مخاط و حنجره‌ را از بین ببرد که همین باعث لارنژیت و خستگی صوتی می‌شود.

– دهیدراته (کم آب) شدن بدن

آب بخش مهمی از مراقبت صدا به حساب می‌آید. تارهای صوتی حنجره در هر ثانیه صدها بار موقع صحبت کردن یا آواز خواندن به لرزش در می‌آیند. آب به رقیق کردن مخاطت موقع لرزش تارهای صوتی حنجره کمک می کند.

– سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بیش از حد می‌تواند باعث خستگی صوتی و صدا شود، چون سیگار غشاء مخاط و حنجره را تحریک و حساس می‌کند.

– التهاب لوزه‌ها

التهاب لوزه‌ها یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در بزرگسالان و کودکان است. در مراحل حاد، نشانه‌هایی از تب بالای ناگهانی، ورم لوزه، خرناس کردن، خستگی مفرط بدن، دشواری در بلع، و حساسیت گلو وجود خواهد داشت که به خستگی صوتی و صدا منجر میشود. در مراحل شدید، این بیماری ممکن است بارها اتفاق بیفتد، و بر سلامتی بیماران تاثیر بگذارد. در موارد شدید و پیچیده، بیماران نیاز به عمل جراحی و برداشتن آمیدین پیدا خواهند کرد.

– گلو درد

گلو درد نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی است. مخاط گلو تحریک می‌شود، که به درد و ورم منجر می‌شود. این دلیل خستگی و گرفتگی صدا است. گلو درد اساسا از ویروس‌هایی ناشی می‌شود که بعضی از آن‌ها به خاطر سرماخوردگی‌ها یا آنفولانزا به وجود می‌آیند. علاوه بر علاسم خستگی صوتی و صدا، این بیماری علائم دیگری مانند دشواری بلع، خشکی گلو، سرفه، تب، عطسه، آب ریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ کردن نیز دارد.

– برونشیت

در رابطه با شدت بلندی صدا به خاطر بیماری‌های تنفسی، لازم است به برونشیت اشاره کنیم. این بیماری به التهاب لایه‌ی درونی لوله‌هایی می‌شود که جریان هوا را از و به شش‌ها منتقل می‌کنند. اکثر موارد این بیماری ناشی از عفونت‌های ویروسی هستند. در مراحل حاد، بیماران اغلب به شدت سرفه می‌کنند. به علاوه، علائمی مانند دشواری تنفس، نفس کم آوردن، تنگی قفسه‌ی سینه، و تب نیز بسیار رایج هستند. به ویژه، وقتی از برونشیت رنج می‌برید، اغلب سرفه‌های طولانی مدتی می‌زنید که برای چندین هفته یا ماه ادامه دارد. این امر باعث حساسیت غشاء مخاطی گلو و حنجره می‌شود، در نتیجه به خستگی صوتی و صدا دچار می‌شوید. برونشیت اگر برای ۲ سال پشت سر هم اتفاق بیفتد به برونشیت مزمن تبدیل خواهد شد.

– لارنژیت (التهاب حنجره)

لارنژیت ناراحتی است که به خاطر ورم غشاء مخاطی بینی طولانی مدت و درمان نشده اتفاق می‌افتد. وقتی حنجره ملتهب می‌شود، صدا بیشترین آسیب را خواهد دید. در این موقع، بیمار اغلب خستگی صوتی همراه با سوت کشیدن موقع تنفس، نفس کم آوردن، خشکی گلو، و سرفه‌ی خشک را تجربه می‌کند. وقتی لارنژیت زود درمان نشود، مزمن و درمان آن دشوار می‌شود.

– سینوزیت

سینوزیت به دو نوع تقسیم می‌شود: حاد و مزمن، که اکثرا ناشی از عفونت‌ها هستند. این بیماری باعث درد در ناحیه‌ی بینی، آب ریزش بینی، کیپ شد نبینی، رفلاکس، و تب می‌شود. در صورت ابتلا به سینوزیت، مایع درون بینی خالی نمی‌شود.این مایع معمولا از گلو پایین می‌رود و باعث می‌شود بیمار احساس کند خلط در گلویش گیر کرده است و نیاز به تف کردن آن دارد. این خلط‌ها اغلب حاوی باکتری‌هایی هستند که باعث حساسیت گلو، که ناشی از خشکی گلو است، گلو درد و خستگی صوتی و صدا می‌شوند.

علائم شایع خستگی صوتی و صدا کدامند؟

بعضی از علائم شایع این ناراحتی عبارتند از:

– بیماران در حرف زدن و بلعیدن احساس دشواری می‌کنند، که این امر باعث دشواری در ارتباط بر قرار کردن می‌شود.

– احساس خشکی گلو

– احساس وجود خلط در گلو

– قورت دادن مداوم بزاق

– گاهی احساس وزوز گوش ودشووای در شنیدن

– نفس کم آوردن

– خستگی مفرط بدن، بی اشتهایی

– احتمال تب و سرفه‌ی بیمار

حالت تهوع یا استفراغ

سردرد، آب ریزش بینی

چه کسانی در معرض خطر بیشتر ابتلا به این ناراحتی هستند؟

خستگی صوتی و صدا بیماری بسیار شایعی است، و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. اما، اگر خواننده، مدرس، یا سیگاری باشید، در آن صورت یکی از کسانی هستید که احتمال ابتلایش به این بیماری بیشتر از دیگران است. می‌توانید این بیماری را با کم کردن عوامل خطر کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک مشورت بگیرید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اساسا، با انجام بعضی از درمان‌ها، خستگی صوتی شما به طور کامل درمان خواهد شد. اما، اگر برای بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد و طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است دچار ناراحتی‌های گلو شده باشید. اگر هر یک از نشانه‌ها یا علائم مذکور را داشتید یا پرسشی برای‌تان پیش آمد با پزشک مشورت کنید. شرایط هر فردی با دیگری فرق می‌کند، بنابراین برای انتخاب درست‌ترین گزینه با پزشک مشورت کنید.

مطالب فوق اطلاعاتی درباره‌ی علل و نشانه‌های خستگی صوتی و صدا است. شناخت و درک این اطلاعات مهم است چون به تعیین وضعیت شما کمک می‌کنند. مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته باشید. و حالا زمان آن است که بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای خستگی صوتی و صدا را هم برای کودکان و هم بزرگسالان به شما معرفی کنیم.

درمان خستگی صوتی و صدا

۱. نمک

استفاده از نمک اولین درمان فهرست درمان‌های خانگی حاضر برای خستگی صوتی و صدا است. تغییر آب و هوایی محیطی مطلوب برای باکتری‌ها فراهم می‌آورد تا به دستگاه تنفسی حمله کنند. متخصصان بسیاری توصیه کرده‌اند دهان و گلوی خود را با محلول سالین بشویید تا به جلوگیری از حملات باکتریایی کمک کنید.

محلول سالین سطح بالایی از باکتری‌کش‌ها دارد، که کاملا برای سلامت انسان‌ها مفید است، اما درمان محسوب نمی‌شود. استفاده از محلول سالین برای تمام سنین بی‌خطر است، من جمله اطفال، کودکان، و زنان باردار. قبل از تصمیم به استفاده از دارو، می‌توانید بینی‌ و گلوی‌تان را با محلول سالین بشویید.

سالین به پاکسازی مخاط بینی کمک می‌کند، مخاط و همچنین سایر گرد و خاک و آلودگی‌های بینی و گلو را شستشو می‌دهد. این امر به بهبود قابل توجه‌ خستگی صوتی و صدای‌تان کمک خواهد کرد، و احساس راحتی بسیار بیشتری به شما دست خواهد داد.

می‌توانید از نمک برای درمان خستگی صوتی و صدا به یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

روش ۱: از سالین برای شستشوی درهان و گلو استفاده کنید

در بعضی از موارد، سالین، به خصوص سالین فیزولوژیکی، بسیار موثرتر از آنتی بیوتیک‌ها است. تا حدود ۷۰-۸۰٪ از گلودردهای بزرگسالان (یکی از علل خستگی صوتی) توسط ویروس‌ها به وجود می‌آیند.در این وضعیت، آنتی بیوتیک ویروسی که باعث بیماری می‌شود را از بین نمی‌برد، بنابراین در اکثر موارد گلودرد بدون عفونت، استفاده از آنتی بیوتیک ضروری نیست. همه می‌دانیم آنتی بیوتیک‌ها اثرات ضد باکتریایی قدرتمندی دارند، و می‌توانند بلافاصله علائم درد ورم، خارش و سرفه را برطرف کنند. اما این فقط در صورتی کارساز است که گلودرد باکتریایی باشد. اما، آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در بدن را نیز از بیمم می‌برند، به خصوص باکتری‌های موجود در دستگاه گوارشی را. این امر توانایی گوارش بدن و جذب موارد مغذی را کاهش می‌دهد.

سالین، به ویژه سالین فیزیولوژیکی، یک محیط ایزوتونیک (هم‌توان) است. وقتی سالین به گلو می‌رسد، آب در بافت متورم و ملتهب رها می‌شود. دهیدراسیون در بافت‌های متورم به کاهش التهاب و فراهم آوردن احساس خوشایند کمک می‌کند. سالین اثر ضد عفونی کننده دارد. سالین رقیق محیط pH را تقویت و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند (چون باکتری‌ها برای رشد به محیطی با pH پایین نیاز دارند). بنابراین، استفاده از سالین روشی ساده و موثر برای درمان گلو درد و همچنین خستگی صوتی و صدا است.