در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

لبو خواص فراوانی دارد که اگر قصد دارید از خواص مفید لبو آگاه شوید بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید :

لبو با شروع فصل سرد سال کم کم وارد بازار می شود و کمتری جایی پیدا می شود که دکه های‌ لبو فروشی در ان نباشد. لبو حاوی فواید بسیاری است که دراین مقاله به پاره ای ازفواید لبو برای بدن اشاره خواهیم کرد با خواص بی نظیر لبو بیشتر اشنا شوید.

لبو یا لپتو :

در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو می‌خواندند ودر زبان آرامی لپتا و لیپتا؛ پس بعید نیست که اصل لبوی پارسی همین باشد! چغندر دو نوع است؛ یکی همین چغندر معمولی است که به رنگ بنفش تیره یا قرمز «لبو» وجوددارد و نوع دیگر ان چغندر قند و به رنگ زرد روشن است. برای آنکه پوست چغندر پخته به سهولت کنده شود،

باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون آورده و درون آب سرد قرار دهید تا به اسانی پوست ان جدا شود. این سبزی خوش طعم و شیرین کالری بسیار کمی دارد و به صورت آبپز و به تنهایی، یک دسر خوشمزه است اما نهایت استفاده‌ای که طبق معمول ما ایرانی‌ها از ان می‌کنیم، در تزئین غذا یا نهایتا تهیه دسر ماست و لبوست!

درصورتی‌ که اگر بدانید این خوراکی چقدر خاصیت دارد، حتماً از ان استفاده بیشتری می‌کنید؛ به خصوص که هم عطر و طعم بی‌نظیری دارد و هم اینکه در تمام فصول سال در معرض نیست. پس باید تا آخر زمستان، حسابی قدرش را بدانیم! البته قدیمی ها می‌گویند که پیش تر چغندر انواعی متنوع‌تر از امروز داشته است و حتی از برگ انها بیشتر از مغز ان استفاده می‌کردند.

اما امروزی ها لبوی خوش آب و رنگ قرمز رنگ رابه هر چیزی ترجیح می دهند و اینروزها دسترسی به این گیاه زیر خاکی به یکی دو نوع محدود می شود. هر چند عطر لبو در فصل سرد و توی خیابانها، هوش از سر هر شخصی می برد اما برای پیشگیری از آلودگی های‌ احتمالی، خانگی اش توصیه می شود. پس تا دیر نشده دست بکار شوید.

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو برای سلامتی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایى فواید بسیارى دارد. به طورى که در شب یلداى ایرانیان، لبوى داغ را نیز بعنوان یکى از مواد غذایى ارزشمند تهیه و میل مى‌ کردند.

لبو مفید برای کنترل فشار خون

‌از جمله فواید ان مى ‌توان به نظارت فشار خون بالا اشاره کرد به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم از ان؛ ۳۸۰ میلى‌گرم پتاسیم وجوددارد که به کاهش فشار خون کمک مى‌ کند. به علاوه، در هر ۱۰۰ گرم از ان؛ ۳۶ کالرى انرژى وجوددارد و فولات و کاروتن ان نیز بالاست.

لبو در دروان بارداری

همان طور که گفتیم فولات در لبو به مقدار فراوانى وجوددارد ودر دوران باردارى بدلیل اهمیت این ماده مغذى خوردن این سبزى توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادى جلوگیرى کند.

از این رو، خوردن این سبزى در دوران باردارى یک عادت غذایى خوب به حساب مى‌ آید. از طرف دیگر، مطالعات بسیارى نشان داده‌اند که رنگ ارغوانى چغندر بدلیل وجود ترکیبى به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانى داشته و از بروز سرطان‌ها به خصوص سرطان کولون جلوگیرى مى ‌کند.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن ان رابه اکسید نیتریک تبدیل می کند. ودر این فرآیند عروق خونی باز می شود.

هم‌ چنین مصرف مرتب آب لبو میتواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابر این اگر تا به حال نمیدانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را بعنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون میدانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتماً قبل از ان با دکتر‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های‌ مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک میکند. این می تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

لبو سطح انرژی را بالا می‌برد

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث میشود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا میبرد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های‌ ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو انها را قادر می‌ساخت بدون اینکه خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

و یکبار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به التیام جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک میکند که همه ی‌ی این ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌ چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش میدهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می شود و کمک می کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

حتما بخوانید: معایب و مزایای استفاده از چغندر – لبو

لبو سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

گفته می شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی ان بخش از مغز که طبق معمول در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار میگیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا میبرد. در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند «علاوه بر ورزش» آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌ طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل میشود. اکسید نیتریک سلول‌های‌ مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را التیام می‌بخشد. هم‌ چنین نیترات جریان خون به مغز را التیام می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می کند. بر اساس پژوهش‌های‌ قطعی کسانی که آب لبو می نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

دیگر خواص لبو

قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.

خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می کند.

برگ سرخ رنگ ان اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می کند و ورم ان را فرو می‌نشاند.

برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.

آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث التیام کک و مک و طاسی می شود. لبو بدلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.

افراد می توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. فیبر زیاد موجود در ان؛ موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های‌ قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز بدلیل داشتن مواد مغذی آهن درکنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی پیش گیری میکند.

نکاتی مفید درباره لبو

یک چغندر خوب. . .

چغندر خوب گیاهی است که زیاد در خاک نمانده باشد چون چغندری که زیادی رسیده باشد، برعکس سایر میوه‌ها که له میشوند، سفت میشود! برای شناسایی چغندر پیر هنگام خرید، خوب است بدانید این چغندرها طبق معمول گردنی باریک دارند و شیارهایی روی انها ایجاد شده. چغندر خام به عسل گیاهی مشهور است ودر احادیث آمده که خداوند بعد از عسل،

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو برای سلامتی

شفا را در چغندر قرار داده است و همین موضوع، نشان ‌دهنده ارزش غذایی بالای چغندر است. جالب اینجاست که باوجود مقدار زیاد قند دراین گیاه و خطرات احتمالی برای دیابتی ها، اما مصلح ان یعنی داروی بیماری دیابت در برگ ان نهفته است، البته به شرط آنکه برگ تازه و سرحال را مورد استفاده قرار دهند.

از شیره تا گوشت لبو

همه ی اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! برگ چغندر خام باعث التیام ورم طحال میشود، همچنین در طب سنتی توصیه شده که برای از بین بردن شوره و چربی مو، سر با جوشانده برگ چغندر شسته شود؛ این جوشانده نه تنها خاصیت ضدشپش دارد که از ان میتوان برای درمان ترک دست و پا نیز استفاده کرد.

ضماد برگ چغندر با عسل هم برای رفع طاسی و زگیل موثر است ودر طب سنتی توصیه شده است. حتی اگر برگ چغندر با حنا مصرف شود، برای رویاندن مجدد مو و زیبایی ان تاثیر زیادی خواهد داشت، همچنین می توان از چغندر به‌عنوان ضمادی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده کرد.

درضمن املاحی که در شیره چغندر وجوددارد، یک پاک‌کننده بسیار عالی کبد، کلیه و کیسه صفراست. از آنجا که چغندر ملین، نرم‌کننده و ادرارآور است، برای رفع یبوست عالی است، همچنین درمان‌‌کننده التهاب مجاری ادرار، مثانه و بواسیر بوده و برای رفع تعداد زیادی از بیماری‌های‌ پوستی مفید است.

لبو : نه چربی خون، نه بیماری قلبی و نه سرطان

یافته‌های‌ اخیر پژوهشگران نشان می دهد مصرف یک چغندر نیم‌کیلویی، ۳۵ درصد از فولات مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و دریافت این مقدار کافی از فولات موجب کاهش سطح ترکیبی در خون به نام هموسیستئین می شود. درصورت افزایش این ترکیب در خون، عوامل ایجادکننده بیماری‌های‌ قلبی افزایش مییابد.

لبو از جمله سبزیجاتی است که سرشار از فیبرهای محلول بوده و باعث کاهش سطح کلسترول بد LDL می شود. لبو به خاطر رنگ منحصر به فردش سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است.ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانع از بروز سرطان شده و حتی از پیشرفت بیماری پیش گیری می‌کند و از این طریق نیز ریسک بروز بیماری‌های‌ قلبی را کاهش می دهد.

v