در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد خواص آب نارگیل – ۱۱ فایده خوردن آب نارگیل و عوارض جانبی آن + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.آب نارگیل در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است چرا که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و از نوزاد گرفته تا افراد بزرگسال می توانند از آب نارگیل استفاده کنند و همانند گوشت نارگیل ارزش غذایی بسیار بالایی دارد .توجه داشته باشید که منظور از آب نارگیل ، آب موجود در درون نارگیل است و با آبی که از میکس کردن گوشت نارگیل به دست می آید تفاوت دارد.. مطلب پیشنهادی : خواص روغن نارگیل

خواص آب نارگیل - 11 فایده خوردن آب نارگیل و عوارض جانبی آن
خواص آب نارگیل – ۱۱ فایده خوردن آب نارگیل و عوارض جانبی آن

مواد مغذی موجود در آب نارگیل

آب نارگیل حاوی بسیاری از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن انسان است .مقدار پتاسیم و منیزیم موجود در آب نارگیل تقریبا شبیه میزان موجود در سلول های انسانی است.ویتامین های موجود در آن عبارتند از : ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B9، C، E و K و مواد معدنی موجود در آن عبارتند از : کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم ، روی و ….

خواص و فواید آب نارگیل

آب نارگیل خواص و فواید بسیار زیادی برای انسان دارد که در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین این خواص اشاره شده است.

۱ ) روند پیری پوست را کند می کند

بزرگترین نگرانی همه انسان ها و بخصوص خانم ها ، ظاهر شدن علائم پیری بر روی پوست است.چین و چروک و لکه های پوستی و افتادگی پوست در فرایند پیری اتفاق می افتد.با افزایش سن ، سیستم خونرسانی و سیستم لنفاوی بدن دچار تغییر می شود و این تغییرات می تواند به ساختار پوست آسیب وارد کند.به مرور زمان مویرگ های زیر پوست تضعیف شده و سموم به صورت کامل از زیر پوست خارج نمی شود.پیری پوست و ایجاد چین و چروک پوستی طی فرایند بسیار پیچیده ای اتفاق می افتد .

امروزه به دلیل شرایط بد زندگی و سبک زندگی غلط (به ویژه در ایران) و استفاده از مواد غذایی بی کیفیت و دستکاری شده ، پیری زودرس در جوانان به یک مشکل بسیار رایج تبدیل شده است.علت اصلی این مشکل می تواند افزایش سن ، استرس ، فشار روحی ، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، بیماری های خاص ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و … باشد .

آب نارگیل به چند طریق می تواند برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس مفید باشد.آب نارگیل خاصیت مرطوب کنندگی خوبی دارد چراکه حاوی بسیاری از روغن های طبیعی و اسید لوریک است.علاوه بر این ، می تواند به حفظ و تنظیم PH پوست کمک کرده و پوست را نرم و روشن کند.

آب نارگیل حاوی مقدار خوبی ویتامین C است و می تواند فرایند بازسازی پوست را بهبود بخشد.ویتامین C می تواند به درمان آکنه و جوش پوست کمک کرده و خواص ضد باکتریایی آب نارگیل می تواند از عفونت های پوستی جلوگیری کند. روی و منیزیم موجود در این گیاه دارویی نیز می تواند روند بهبود جوش و حتی جای جوش را سرعت بخشد .

آب نارگیل حاوی سیتوکینین است که برای حفظ حالت کشسانی پوست و جلوگیری از افتادگی پوست بسیار مفید است.نوشیدن روزانه این معجون طبیعی و گیاهی می تواند گردش خون را در بدن بهبود بخشیده و علائم استرس و اضطراب را کاهش دهد.آب نارگیل می تواند کلاژن پوست را تحریک کرده و حتی چین و چروک هایی که به وجود آمده اند را کاهش دهد. در حقیقت این داروی گیاهی و طبیعی می تواند حتی روند پیری پوست را نیز معکوس کند.

آب نارگیل بدون هیچ گونه عوارض جانبی می تواند روند درمان آفتاب سوختگی را تسریع کند.این داروی طبیعی می تواند به راحتی چربی های اضافی پوست را پاک کرده و میزان چربی پوست را تنظیم کند.بنابراین اگر پوست بسیار چرب دارید می تواند مشکل شما را به راحتی حل کند. برای بهره مندی از این خواص بی نظیر می تواند از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید .
روش اول ) نوشیدن

نوشیدن روزانه مقدار کمی آب نارگیل می تواند برای سلامت عمومی بدن و زیبایی پوست بسیار مفید باشد. البته مصرف مقدار زیاد به صورت روزانه می تواند مشکل زا باشد. همچنین توصیه می شود بعد از مصرف روزانه به مدت سه هفته ، حداقل ۲ هفته به بدن خود استراحت دهید .

روش دوم ) شستن صورت

می توانید روزانه صورت خود را با آب نارگیل بشویید. ابتدا صورت خود را با آب گرم و صابون شسته و خشک کنید.سپس آب نارگیل را بر روی پوست صورت بمالید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه مالش دهید.سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و به آرامی خشک کنید. توصیه می شود از این روش روزی یکبار و قبل از رفتن به رخت خواب استفاده کنید.

روش سوم ) ترکیب آب نارگیل با آبی لیمو

برای استفاده از این روش صورت خود را با آب ولرم بشویید و به خوبی خشک کنید.آب نارگیل را با آب لیمو به نسبت ۴ به ۱ ترکیب کرده و خوب بهم زده و به صورت خود بمالید و ۲ الی ۳ دقیقه ماساژ دهید.اجازه دهید پوست صورت به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این حالت بماند و سپس با آب سرد صورت خود را بشویید و به آرامی خشک کنید. از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید.

روش سوم ) ترکیب آب نارگیل با خاک رس

صورت خود را کاملا بشویید و خوب خشک کنید.۲ قاشق آب نارگیل را با ۵ قاشق خاک رس مخلوط کرده و خود بهم بزنید. خمیر به دست آمده را بر روی صورت قرار داده و بعد از ۲ الی ۴ دقیقه با آب سرد بشویید. از این روش می توانید ۱ بار در هفته استفاده کنید. این روش می تواند برای درمان آفتاب سوختگی نیز بسیار مفید باشد .

۲ ) خواص آب نارگیل ، افزایش انرژی عمومی بدن

افزایش انرژی عمومی بدن یکی از مهمترین خواص آب نارگیل است.بدن ما برای رشد و ادامه حیات به انرژی نیاز دارد.هر فردی در هر سنی به مقدار خاصی از انرژی نیاز دارد که با توجه به جنسیت ، متابولیسم بدن ، سن ، شغل ، میزان فعالیت بدنی و بسیاری از شرایط دیگر ، متفاوت است.مصرف مداوم آب نارگیل و گوشت نارگیل با توجه به اینکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن است ، می تواند به عنوان نوشیدنی انرژی زای طبیعی و عالی عمل کند.

۳ ) به بهبود سلامت قلب کمک می کند

سلامت قلب به صورت مستقیم با رژیم غذایی و چیزهایی که در طول روز مصرف می کنیم در ارتباط است.به گفته محققان ، کسانی که دچار کمبود پتاسیم هستند می توانند دچار فشار خون بالا شوند.نوشیدن آب نارگیل می تواند به دلیل وجود پتاسیم و اسید لوریک ، به تنظیم فشار خون کمک کند.همچنین برخی از مطالعات نشان داده است که آب نارگیل می تواند سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهد.هر دوی این موارد می تواند به سلامت قلبی و عروقی شما کمک کند.

۴ ) از کم آبی بدن جلوگیری می کند

به دلیل اینکه آب نارگیل سرشار از پتاسیم است می تواند مایع داخلی سلول های بدن را تنظیم کرده و از دفع بیش از حد مایعات از بدن جلوگیری کند.پلاسمای آب نارگیل کمی شبیه به خون انسان است و نوشیدن یک فنجان آب نارگیل می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی بدن کمک کند.

۵ ) به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی بدن کمک می کند

آب نارگیل حاوی اسید لوریک است که بعد از وارد شدن به بدن تبدیل به مونولورین می شود . مونولورین خاصیت ضد ویروسی دارد و می تواند از عفونت های ویروسی دستگاه گوارشی جلوگیری کند.علاوه بر این ، آب نارگیل خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و برای بسیاری از مشکلات روده می تواند مفید باشد.برای درمان یبوست می تواند کمی روغن زیتون اصل را با آب نارگیل مخلوط کرده و هفته ای سه بار مصرف کنید.

۶ ) به کاهش وزن کمک می کند

آ’ نارگیل نوعی الکترولیت طبیعی است و به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند.منگنز موجود در آن برای افزایش متابولیسم بدن بسیار ضروری بوده و می تواند روند تبدیل کربوهیدرات و چربی ها را به انرژی تسهیل کند.آب نارگیل قند خون را کنترل کرده و به کاهش اشتها کمک می کند.برای لاغری سریع تر می توانید همراه با رژیم های غذایی ، از آب نارگیل نیز استفاده کنید.

۷ ) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

آب نارگیل نوعی ماده استریل کم کالری و کم چربی است . لوریک اسید، کلر، آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم و فسفر موجود در آب نارگیل می تواند به حفظ سلامت عضلانی بدن و قلب و همچنین افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک کند.پتاسیم موجود در آب نارگیل تقریبا دو برابر پتاسیم موجود در موز است.هر ۱۰۰ گرم آب نارگیل حاوی ۲٫۴ میلی گرم ویتامین C است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها کمک کند.

۸ ) برای سلامت چشم مفید است

وجود ویتامین B1 در بدن برای سلامت چشم و مغز بسیار ضروری است.این ویتامین چشم ها را تقویت کرده و حساسیت چشم به نور را کاهش می دهد.هر ۲۰۰ میلی لیتر آب نارگیل حاوی ۷ دهم میلگرم ویتامین B1 است و تقریبا ۴۰۰ میلی لیتر آب نارگیل می تواند تمام ویتامین B1 مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند.

۹ ) به کاهش استرس کمک می کند

استرس و اضطراب و همینطور ابتلا به افسردگی در حال حاضر یکی از مشکلات رایج جامعه ماست.آب نارگیل حوای مقدار مناسبی ویتامین B5 و B6 است و به همین دلیل می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.علاوه بر این حاوی مقداری فولات است که باعث تنظیم تولید هورمون سروتونین در بدن شده و احساس شادی را افزایش می دهد.آب نارگیل مقدار زیادی منیزیم دارد که تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان میدهند منیزیم برای درمان افسردگی مفید است .

۱۰ ) به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

کمبود خواب می تواند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش حافظه و همچنین بی حوصلگی و کمبود انرژی در طول روز شود.کسانی که اختلال خواب دارند ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و حداقل ۲۰ برابر بیشتر دچار استرس و اضطراب می شوند.از سوی دیگر کمبود خواب می تواند باعث تشدید حس خشم و ترس شده و مشکلات خلق و خو ایجاد کند.نوشیدن منظم آب نارگیل می تواند با بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی بدن ، باعث آرامش و خواب راحت شبانه شود .

۱۱ ) آب نارگیل به بهبود سلامت استخوان کمک می کند

تحقیقات نشان داده است آب نارگیل به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و منیزیم می تواند باعث تقویت و افزایش سلامت استخوان ها شود.

آب نارگیل چه عوارض جانبی دارد ؟
آب نارگیل چه عوارض جانبی دارد ؟

آب نارگیل چه عوارض جانبی دارد ؟

با وجود اینکه آب نارگیل فواید و مزایایی بسیاری برای سلامت بدن دارد ولی ممکن است در برخی از افراد باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود .یک لیوان آب نارگیل حاوی ۲۵۲ میلی گرم سدیم است که می تواند برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند و یا بیماری های قبلی و عروقی دارند مضر باشد . برای اطمینان از این موضوع با پزشک خود مشورت کنید .

  • آب نارگیل در نوزادان و برخی از بزرگسالان می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود .
  • مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند باعث افزایش ادرار شود .در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید در این مورد با پزشک خود مشضورت کنید.
  • آب نارگیل برای کسانی که دچار مشکل سندرم روده تحریک پذیر هستند خوب نیست
  • مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند در کسانی که دچار فشار خون پایین هستند باعث افت شدید فشار خون شود .
  • مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند باعث مرگ شود چراکه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و می تواند تعادل الکترولیتی بدن را دچار اختلال کند .
  • نوشیدن آب نارگیل در شب می تواند باعث شب ادراری شود.

منبع این نوشته خواص آب نارگیل – ۱۱ فایده خوردن آب نارگیل و عوارض جانبی آن pamuh.com سایت علمی، آموزشی و پزشکی. می باشد