روغن شتر مرغ اصل

قرص روکین ضد بارداری است؟

قرص روکین ضد بارداری است؟

قرص روکین ,قرص روکین خوبه؟,قرص روکین برای درمان کیست,قرص روکین ویکی پدیا,قرص روکین ضد بارداری,قرص روکین و عوارض آن,قرص روکین و لکه بینی

قرص روکین

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قرص روکین صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

توضیحاتی در مورد قرص روکین

قرص روکین (Rokin) نوعی داروی ضد بارداری است که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد. تهوع، سردرد و خونریزی غیرطبیعی از عوارض آن است.

قرص روکین و پیشگیری از بارداری‌

بارداری‌های ناخواسته از مشکلاتی است که زوجین را مجبور به استفاده از وسایل و داروهای ضدبارداری می‌کند. قرص روکین از داروهایی است که به منظور پیشگیری از بارداری در خانم‌ها استفاده می‌شود. لازم است قبل از اقدام به مصرف این دارو با چگونگی مصرف و یا عوارض احتمالی آن آشنایی کافی داشته باشید.

قرص روکین چیست

قرص روکین (Rokin) ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد که برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص روکین با پیشگیری از آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می‌کند. این دارو به غلیظ شدن مایع واژن کمک کرده و از باروری تخمک‌ها و تغییرات رحم پیشگیری کرده و به همین ترتیب از بارور شدن تخمک جلوگیری می‌کند. این دارو در درمان عوارض قبل از قاعدگی نظیر درد قبل از قاعدگی ، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از قرص‌های جلوگیری از بارداری دیگر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این دارو باعث افزایش وزن نمی‌شود و همچنین نفح و ورم، در مصرف روکین بر خلاف سایر قرص‌های ضدبارداری اتفاق نمی‌افتد.

تاثیر قرص روکین در بدن

این دارو ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشد. این محصول برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. اساسا با پیشگیری از آزاد سازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می کند. قرص روکین به غلیظ شدن مایع واژن کمک کرده و از باروری تخمک ها و تغییرات رحم پیشگیری کرده و به همین ترتیب از بارور شدن تخمک جلوگیری می کند. اگر تخمک بارور شده به رحم نرسد از بدن خارج می شود.

عوارض جانبی قرص روکین

حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن نوک پستان، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی نظمی در دوره‌های عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون ( ضعف ماهیچه، کاهش ضربان قلب)، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، عرق کردن غیر طبیعی، سرگیجه، سرفه خونی، بی حس شدن دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی، لکنت زبان

نحوه مصرف قرص روکین

در مورد نحوه آغاز مصرف اولین بسته قرص خود با پزشک مشورت کنید. به طور معمول آغاز مصرف این قرص‌ها در دوران قاعدگی (روز اول) خواهد بود . بهتر است برای اطمینان بیشتر مصرف آن از روز اول خونریزی قاعدگی شروع و تا پایان ۲۱ قرص شبی یک قرص میل شود. مصرف بسته بعدی قرص ، پس از یک فاصله هفت روزه آغاز می‌شود. توصیه می‌شود که فاصله مصرف دو قرص متوالی بیش از ۲۴ ساعت نباشد. توجه: قبل از مصرف قرص روکین اگر به انواع استروژن و یا پروژسترون حساسیت دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

نکاتی در مورد مصرف قرص روکین

 دارو را در ساعت معین و ترجیحاً بعد غذا و قبل از خواب میل کنید. در هنگام مصرف دارو از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری نمایید. در صورت مراجعه به پزشک وی را از مصرف دارو مطلع نمایید. در صورت مشکوک شدن به بارداری مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید. استفاده از این قرص‌ها از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی حفاظت نمی‌کند. خانم‌هایی که مصرف روکین را قطع می‌کنند در مجموع کاهشی در میزان باروری ندارند. این قرص‌ها همچنین ممکن است برای درمان سندروم پیش قاعدگی یا آکنه خفیف مورد استفاده قرار بگیرند. این قرص را از طریق دهان و همراه یا بدون غذا مصرف کنید. اگر دو دوز متوالی را مصرف نکردید برای انجام آزمون بارداری با پزشک خود تماس بگیرید. اگر مصرف این قرص را در ۲۴ ساعت اول شروع عادت ماهیانه خود آغاز کردید نیازی به استفاده از دیگر قرص‌های ضد بارداری نمی‌باشد. برای تاثیر بیشتر این قرص بهتر است از آن هر روز استفاده کنید. می‌توانید از این قرص قبل از خواب یا موقع شام استفاده کنید.

قرص روکین و احتمال حاملگی

احتمال حاملگی با مصرف صحیح این دارو کمتر از 1 درصد است.

قرص روکین یک قرص ضد بارداری

امروزه قرص های ضد بارداری مختلف و زیادی در داروخانه ها موجود می باشند و در دسترس عموم قرار دارند یکی از این داروها قرص روکین می باشد. این دارو در گروه داروهای خوراکی ضد بارداری قرار دارد که دارای ۳ میلی گرم درسپیروتون (پروژستین) و ۰.۰۳ میلی گرم اتیلین استرادیول( استروژن) است.

قرص روکین و چاقی

قرص ضد بارداری روکین بر خلاف دیگر قرص های ضد بارداری باعث چاقی نمی شود و همچنین نفخ و ورم همراه با خود ندارد.

موارد مصرف قرص روکین

علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص های ضد بارداری دوره های قاعدگی شما را تنظیم می کند و از دست دادن خون و درد دوره های قاعدگی را کاهش می دهد و در نهایت خطر ابتلا به کیست تخمدان را کاهش می دهد. استفاده از این قرص ها از شما در برابر بیماری های مقاربتی حفاظت نمی کند. این قرص ها همچنین ممکن است برای درمان سندروم پیش قاعدگی یا آکنه خفیف مورد استفاده قرار بگیرند اکر شما استفاده از این قرص ها را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کرده باشید.

طریقه مصرف قرص روکین

بر اساس تجویز پزشک از قرص روکین استفاده کنید و بروشور داخل بسته دارو را برای کسب اطلاعات دقیق از میزان دوز مصرفی بخوانید. این قرص را از طریق دهان و همراه یا بدون غذا مصرف کنید. در مورد نحوه آغاز مصرف اولین بسته قرص خود با پزشک مشورت کنید. اگر مصرف این قرص را در ۲۴ ساعت اول شروع عادت ماهیانه خود آغاز کردید نیازی به استفاده از دیگر قرص های ضد بارداری نمی باشد. این قرص را در ساعت مشخصی در روز مصرف کنید. برای تاثیر بیشتر این قرص بهتر است از آن هر روز استفاده کنید. از مصرف هیچ یک از دوزهای مصرفی چشم پوشی نکنید. این قرص باید در رژیم ۲۱ روزه با شروع اولین روز قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. می توانید از این قرص قبل از خواب یا موقع شام استفاده کنید.

هشدار در مورد مصرف قرص روکین

قبل از مصرف قرص روکین اگر به انواع استروژن و یا پروژسترون حساسیت دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول دارای مواد غیز فعالی می باشد که می تواند باعث ایجاد واکنش های حساسیتی شود. قبل از مصرف این دارو پرشک خود را در جریان سابقه پزشکی خود قرار دهید: مشکلا غده آدرنال سکته لخته شدن خون فشار خون بالا درمان نشده یا کنترل نشده سرطان اختلال انسداد خون دیابت سر درد یا میگرن شدید بیماری های قلبی مشکلات کلیوی و کبد بالاب بودن سطح چربی خون افسردگی چاقی مشکلات کیسه صفرا واکنش دارویی قرص های روکین همانطور که در این مطلب گفته شد این قرص برای پیشگیری از بارداری عالی می باشد.

مکانیسم اثر قرص روکین

مکانیسم اثر این دارو هم مانند سایر داروهای این دسته مهار تخمک گذاری از طریق سرکوب LH و FSH است.

مهم ترین فایده قرص روکین

مهمترین حسن این دارو نداشتن فعالیت آندروژنی است بنابراین در خانمهای دارای آکنه یا مشکلاتی مانند هیرسوتیسم (افزایش و یا وجود موهای غیرطبیعی و زاید) استفاده از روکین توصیه می گردد (که هم نوعیدرمان می باشد و هم خود این داروی هومرمونی باعث افزایش آکنه یا موهای زاید نمی گردد)

مصرف قرص روکین و درمان آکنه

استفاده از آن در درمان آکنه و هیرسوتیسم و نیز PMS یا سندرم پیش قاعدگی – احتمال حاملگی با مصرف صحیح این دارو کمتر از 1 درصد است. داروی دیگری با نام تجاری کنتراسمین تولید کارخانه ایران هورمون نیز وجود دارد که دقیقا ترکیبی مشابه ترکیب روکین دارد و در اصل یک دارو با نام های تجاری مختلف و ساخت کارخانه های مختلف هستند. داروی فوق روکین یا کنتراسمین در خانمهایی با افزایش وزن یا مستعد چاقی و یا خانمهایی که رژیم لاغری دارند و یا قصد لاغری دارند یک انتخاب بهتر بعنوان قرص پیشگیری است چون کمتر باعث افزایش وزن می شود.

واکنش های دارویی با قرص روکین

مهار کننده های آروماتاز( آناستروزول، اگزمستان) تاموکسی فن تیزانیدین ترانکسامیک اسید محصول ترکیبی خاص برای درمان هپاتیت C

همه چیز در مورد قرص های ضد بارداری

قرص ضدبارداری (Oral contraceptive pill , OCP, Combined oral contraceptive pill) به گروهی از داروهای خوراکی به شکل قرص گفته می‌شود که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. این داروها از پرکاربردترین روش‌های پیشگیری از حاملگی در سراسر جهان می‌باشند و نقشی انقلابی در جامعه انسانی داشته‌اند. مصرف این قرص‌ها از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز پیشگیری نمی‌کند و فقط برای پیشگیری از بارداری هستند.در ابتدای قرن بیستم تعدادی از دانشمندان اروپایی همچون Beard, Prenant و Loeb متوجه نقش ترشحات جسم زرد (corpus luteum) حاملگی در جلوگیری از تخمک گذاری شدند. در سال ۱۹۲۷ دانشمند اتریشی موفق شد با این ترشیحات نازایی موقت در موشها ایجاد کند. در ۱۹۳۷ Makepeace نشان داد که پروژسترون خالص می‌تواند تخمک‌گذاری را در خرگوش مهار کند. Astwood و Fevold یافته مشابهی را در ۱۹۳۹ و در مورد موشها گزارش کردند. در نهایت در سال ۱۹۵۰ Pincus ,Garcia و Rockاثر ترکیبی از پروژسترون و ۱۹-نور پروژستین را در مهار تخمک‌گذاری زنان گزارش کردند. یکی از ترکیبهای مورد استفاده نوراتینودرل بود که در مطالعات اولیه درصد کمی ناخالصی با مسترانول داشت. دانشمندان با حذف مسترانول از ترکیب متوجه کاهش اثر ضدبارداری و بروز خون‌ریزی تخریبی (breakthrough bleeding) شدند؛ لذا مسترانول را به ترکیب اضافه کردند. در سال ۱۹۵۰ اولین کارآزمایی بالینی در مورد مصرف قرصهای ترکیبی ضد حاملگی در هائیتی و پورتوریکو انجام شد که با موفقیت صد در صد ترکیب نوراتینودرل-مسترانول در پیشگیری از بارداری مواجه شد. در سال ۱۹۵۹ ENOVID (ترکیب ۹/۸۵ mg نوراتینودرل و ۱۵۰ µg مسترانول) برای مصرف در برخی اختلالات خون‌ریزی زنان مورد تأیید اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت و در نهایت در نهم ماه مه سال ۱۹۶۰، این سازمان، این دارو را جهت مصرف در پیشگیری از حاملگی مورد تأیید قرار داد. (در حال حاضر در آمریکا از لیست دارویی خارج شده است). در سال ۱۹۶۰ اولین داروهایی که تنها شامل پروژسترون بودند و همچنین انواع تزریقی طولانی اثر این ترکیبات هورمونی جهت پیشگیری از حاملگی معرفی شدند. پس از آن میلیون‌ها زن به مصرف این قرصها رو آوردند تا اینکه در سال گزارش‌هایی مبنی بر اثرات جانبی این دارو به دست آمد. تحقیقات بعدی نشان داد که این عوارض با دوز ترکیبات قرص مرتبط است لذا قرصهای جدیدی طراحی شدند که دوز کمتری از هورمونها را داشتند (قرصهای نسل دوم، ال دی یا low dose). با افزایش مصرف ترکیبات دو فازی یا سه فازی در ۱۹۸۰ دوز هورمونها در این قرصها کاهش بیشتری داشت به‌طوری‌که می‌توان این دوز را کمترین مقداری که می‌تواند به‌طور مؤثری جلوی حاملگی را بگیرد دانست. در ۱۹۹۰ نسل سوم این قرصها(CYCLEN و DESOGEN) که شامل ترکیب پروژسترون با اثرات کاهش یافته آندروژنی بودند به بازار آمدند.

انواع قرص های ضد بارداری

قرص اچ دی Contraceptive HD شامل ۰٫۵ میلی‌گرم لوونورگسترول و ۵۰ میکروگرم اتینیل استرادیول که امروزه به دلیل عوارض جانبی زیادش به ندرت تجویز می‌شود ال دی Contraceptive LD شامل ۰٫۳ میلی‌گرم لوونورگسترول و ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول LD بکار رفته در نام این دارو مخفف Low Dose است.در موارد جلوگیری از بارداری پس از مقاربت یا اورژانسی، تعداد قرص‌های مصرفی را افزایش ندهید. زیرا دوز بیش از حد دارو عوارض جانبی جدی را به همراه خواهد داشت. برای اطمینان بیشتر و اثر بخشی بهتر دارو، زمان آغاز مصرف اهمیت دارد و بهتر است در 12 ساعت اول بعد از مقاربت دارو مصرف شود. دی ئی Contraceptive DE شامل ۰٫۱۵ میلی‌گرم دزوگسترل (Desogestrel) و ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول Contraceptive Triphasic (نام تجاری Triphasil) شامل لوونورگسترول و اتینیل استرادیول (در سه مرحله و شامل ۲۱ قرص می‌باشد) قرص شیردهی، (Minipil) شامل مقادیری اندک پروژستین است. (در ایران ۳۰ میکروگرم لوونورژسترول) ت

بیشتر بخوانید : قرص مترونیدازول ♥ قرص راکوتان ♥ قرص فلوکستین ♥ قرص ترامادولناپروکسن

۹۷/۰۷/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی