روغن شتر مرغ اصل

علت ورم شکم بعد از سقط جنین

علت ورم شکم بعد از سقط جنین

ورم شکم ,ورم شکم بعد از عمل آپاندیس,ورم شکم در زنان,ورم شکم بعد از سزارین,ورم شکم بعد از لاپاراسکوپی,ورم شکم بعد از غذا خوردن,ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی

ورم شکم , ورم شکم بعد از عمل آپاندیس , ورم شکم در زنان , ورم شکم بعد از سزارین

توضیحاتی در مورد ورم شکم

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. اگر با وجود تمام تلاش هایتان موفق به کوچک کردن شکمتان نمی شوید باید به دنبال دلایلی باشید که مانع از صاف شدن شکمتان می شود.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد ورم شکم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ورم شکم و داروها

برخی داروها باعث ورم شکم افرادی می شوند که با مشکلات گوارشی درگیر هستند. اگر روده ها حساس باشند مصرف هر چیزی و حتی مصرف دارویی مانند داروی ضدالتهاب یا یک آنتی بیوتیک نیز باعث ورم شکم می شود. باید بدانید که آنتی بیوتیک ها باعث برهم زدن تعادل فلور روده ها می شود و به این ترتیب میزان باکتری هایی که عامل تخمیر هستند افزایش یافته مشکلات شکمی بیشتر می شود. بنابراین توصیه می کنیم زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک ها هستید در کنار آن از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) استفاده کنید تا عوارض جانبی دارو کاهش پیدا کند.

ورم شکم و عدم تعادل فلور

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. در اکثر موارد عدم تعادل فلور روده به تغذیه نامناسب (مصرف چربی و پروتئین زیاد و بیش از اندازه) مربوط می شود. تنها راه برای ایجاد تعادل فلور روده باید از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کرد. در عین حال می توانید با مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به عقیده متخصصان لازم است که به شیوه تغذیه نیز فکر کنید. یعنی لازم است که در حالت نشسته و آرامش و تمرکز غذا بخورید. علاوه بر این باید نسبت به نحوه طبخ غذا نیز دقت کرد. به عنوان مثال بخارپز کردن باعث بهبود گوارش و هضم مواد غذایی می شود.

ورم شکم و استرس شدید

افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند نفخ به دلیل تجمع گاز در روده ایجاد می شود که در نتیجه مکانیسم تخمیر بروز کرده و بنابراین باعث ورم و بزرگی شکم می شود. به گفته متخصصان باکتری های روده هر آنچه را که سلول ها پس زده اند هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند از عهده برخی مواد غذایی که به «فودمپ» ها (مواد غذایی حاوی قندهای مورد نیاز فلور روده برای تخمیر) شهرت دارند بربیایند. ارتباط زیادی بین مصرف فودمپ ها و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و غیره وجود دارد. لازم است که مصرف مواد غذایی فودمپ به طور موقت محدود شود. این مواد غذایی شامل برخی میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و غیره و برخی از سبزیجات مانند کلم ها، تره فرنگی، آرتیشو و حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و محصولات لبنی و غلات می شود. البته یادتان باشد که در صورت بروز نفخ نیز نیاز به حذف کامل این مواد غذایی وجود ندارد چون برای سلامتی لازم و ضروری هستند. فقط کافی است در مواردی که احساس نفخ زیادی دارید مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.

ورم شکم و احتباس آب

احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی است که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده و باعث ورم و بزرگی آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود.

ورم شکم و عدم تعادل مزمن روده

در برخی شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند. در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

ورم شکم و میزان هورمون ها

گاهی مواقع علت شکم ورم کرده و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته است روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند. بهتر است بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند. اختلال هورمونی مربوط به یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند و این تصور به وجود می آید که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

ورم شکم و شل شدن عضلات

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود اگر عضلات شکم قوی نباشند نمی توان انتظار داشتن شکمی کوچک و صاف داشت. برای مقابله با این مسئله لازم است با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید و سبک زندگی تان را اصلاح کنید. انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود.

ورم شکم و زنجبیل

زنجبیل به طور موثر در رفع نفخ شکم موثر است که می تواند نشانه های تنش دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و گرفتگی عضلات شکم را کاهش دهد. رنجبیل به دلیل وجود جینجرول gingerol ( ماده موثر اصلی در زنجبیل تازه ) کمک می کند تا گازها آزاد شده و گردش خون بهبود پیدا کرده و حتی دردهای شکمی کاهش پیدا کند. برای این که راحت تر بتوانید زنجبیل را مصرف کنید نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه را رنده کرده و با یک فنجان آب گرم به عنوان یک دمنوش تسکین دهنده میل نمایید.

نفخ شکم و مواد غذایی سرشار از پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم یک درمان فوق العاده برای نفخ شکم است. بدون وجود پتاسیم، بدن سدیم اضافه و آب را در خود نگه می دارد. پتاسیم کمک می کند تا این نمک اضافه از بدن دفع شده و سطح سدیم بدن تنظیم شود، بنابراین بهتر است مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند موز، آووکادو، سبزی های برگ دار و میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ورم شکم و آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی با شکستن چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها، به یک هضم سالم کمک می کنند و نفخ و سایر بیماری های گوارشی را کاهش می دهند. 3 نوع آنزیم گوارشی مختلف وجود دارد –آنزیم آمیلاز amylase enzymes که آنزیم شکستن کربوهیدرات هاست، آنزیم لیپاز lipase enzymes که به هضم چربی ها کمک می کند و آنزیم پروتئاز protease enzymes که به هضم پروتئین کمک می کند. پاپایاPapaya (میوه بومی قاره امریکاست و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است)، آناناس و گریپ فروت میوه هایی هستند که آنزیم های گوارشی در آنها بالاست پس از این به بعد هر بار که برای خرید میوه می روید یکی از این میوه ها را انتخاب کنید. با این حل اگر فصل این میوه ها نیست می توانید از مکمل های آنزیم گوارشی به جای آن ها استفاده کنید.

ورم شکم در زنان

نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. Comments 4+ نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. مطالعات جدید می گویند که بیش از ۳۰ درصد از ما از تورم و نفخ شکم متناوب رنج می بریم. گاهی به دلایل مختلف ورم هایی وجود دارند که نه تنها عادی نیستند بلکه بی شک از شکل گیری یک بیماری خبر می دهد. استفاده بیش از حد از مایعات، فیبروم های رحم، نفخ شکم در زنان ، مشکلات معده، اختلالات روده ای و حتی کارکرد ناهنجار تخمدان‌ها همه و همه از مشکلاتی هستند که می توانند سبب تورم شود. بسیاری از این بیماری‌ها به راحتی قابل شناسایی توسط خود شخص نیستند. چرا که به دلیل یک تورم ساده ممکن است بیمار اهمیت چندانی به آن ندهد. در صورتی که یک کیست کوچک تخمدان می تواند در گذشت زمان و کم اهمیتی فرد به سرطان تخمدان تبدیل گردد.

ورم شکم و سرطان تخمدان

گاهی اوقات خانمی به تصور اینکه نفخ شکم دارد از این موضوع به راحتی می گذرد اما باید بدانید نفخ شکم همراه با درد لگن امری غیر طبیعی است. زنان گاهی ورم و نفخ شکم‌‌ شان را مرتبط به علائم قبل از قاعدگی و یا خوردن مواد غذایی نفاخ می دانند. در صورتی که اینچنین نیست! آگاهی از سرطان های مربوط به زنان از جمله سرطان تخمدان با علائم خاص و احساس ناراحتی در ناحیه لگن کاری صد در صد مطمئن و امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از انکولوژیست های متخصص زنان بر این باورند که سرطان تخمدان همراه با انباشت مایع در شکم و وضعیت آسسیت و یا فشار توده های تخمدان بر لگن همراه خواهد بود ولی علائم بسیار دیگری نیز می تواند از وجود همچین بیماری بزرگی خبر دهد. اما به دلیل آنکه بیماری های مختلفی در ناحیه لگن می تواند مشکلات زنان باشد، تشخیص دقیق بیماری از سرطان را کمی دشوار می سازد. از هر دو زن تنها یک زن می تواند از وجود سرطان تخمدان آگاهی پیدا کند. و با پی بردن به علائم و نشانه های سرطان این بیماری را درمان کند. برخی دیگر از علائم مانند فیبروئید ها از جمله علائم یک وضعیت خوش خیم است. برخی از آزمایشات مانند غربالگری سرطان تخمدان یا سونوگرافی های ترانس واژینال و یا آزمایش های خون که با بالا بودن سطح پروتئین می تواند بیمار را از شروع یک سرطان آگاه سازد.

ورم شکم و سلیاک

از دیگر بیماری‌هایی که می تواند خانم‌ها را بیشتر از آقایان گرفتار کند، سلیاک (celiac) یک بیماری روده ای است. اگر چه کاهش وزن و اسهال از نشانه های این بیماری می تواند باشد اما اغلب افراد مساله نفخ شکم در زنان را مرتبط به بیماری روده نمی پندارند. در حدود ۱ درصد از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری می باشند. در این بیماری شخص پروتئینی به نام گلوتن را که در غذاهایی مانند گندم، جو وجود دارد را نمی تواند بپذیرد. یعنی سیستم ایمنی بدن گلوتن را نمی پذیرد و همین امر موجب آسیب به پوشش روده خواهد شد. ۸۳ درصد از مردم در تشخیص این بیماری دچار مشکل می شوند و می توان گفت که بیشتر افراد درک درستی از ابتلا به این بیماری ندارند. نیمی از بزرگسالان علایمی مرتبط با بیماری سلیاک در روده خود را دارند که آن را نادیده و یا مرتبط با مسئله ای دیگر می دانند. ایجاد زخم روی پوست، سردرد، کم خونی و کاهش وزن از جمله علائم بروز سلیاک می باشد. که بیماران این‌ها را مرتبط با روده نمی انگارند. با مراجعه به یک متخصص گوارش، یک آزمایش خون و بررسی برخی از آنتی بادی های موجود در خون این بیماری قابل شناسایی می باشد. افراد مبتلا به این بیماری از مصرف یک سری مواد غذایی که حاوی گلوتن می باشد باید پرهیز کنند. در صورتی که نتیجه آزمایش شما مثبت باشد و به این بیماری مبتلا باشید نیاز به یک آندوسکوپی دارید تا پزشک بتواند نمونه بافتی از روده را تجزیه و تحلیل کند و پس از آن بی شک یک رژیم غذایی بدون قند را باید پیش بگیرید و استفاده از داروها و رژیم‌هایی که پزشک برای شما در نظر خواهد گرفت در برنامه زندگی شما قرار می گیرد.

ورم شکم و انقباضات شدید شکمی

شما خیلی راحتی می توانید این دردها را به انقباضات مربوط به دوران قاعدگی مرتبط بدانید اما اگر این درد بیشتر در قسمت پایینی سمت چپ شکم شما است می تواند مربط به بیماری diverticulitis باشد. دیورتیکولیت یک بیماری خاص است که در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر مشاهده می شود. در این بیماری کیست های کوچکی که در ناحیه لگن و روده وجود دارد رشد کرده و دچار بیرون زدگی می شوند. به نحوی که از روی شکم لمس می شوند و قابل تشخیص هستند. دیورتیکولیت ممکن است عفونی باشد و یا اینکه به مرحله عفونت نرسیده باشد، محققان بر این باورند که دلیل اصلی آن چاقی و رژیم غذایی کم فیبر است. عوارضی که از این بیماری ایجاد می شود همراه با تب و ممکن است استفراغ همراه باشد. احتمالا برای پی بردن به آن نیازمند یک آزمایش خون، ادرار و مدفوع می باشید. در صورتی که دیورتیکولیت بسیار پیشرفت کرده باشد احتمالا به سی تی اسکن نیز نیاز خواهد شد. درمان به کمک آنتی بیوتیک‌ها و رژیم های غذایی پر از مایعات، حال روده شما را بهبود می بخشد. پس از بهبودی می بایست رژیم های غذایی که پزشک برایتان تجویز می کند را حتما پیگیر باشید و انجام دهید. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات مانند میوه ها و عسل و لبنیات حاوی لاکتوز بالا را بیشتر کنید.

ورم شکم و سندرم روده تحریک‌پذیر

– سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS؛ ابتلا به این عارضه می‌تواند مدت طولانی موجب ایجاد نفخ و تورم شکمی شود که درعین حال با علائمی چون درد، یبوست یا اسهال همراه است. پیتر وورول، استاد طب و گاستروانترولوژی در دانشگاه منچستر در این باره خاطرنشان کرد: ما تصور می‌کنیم که در مبتلایان به این سندرم، روده‌ها از حساسیت بالاتری برخوردارهستند و بنابراین فرآیندهای عادی روده موجب بروز این علائم می‌شوند. نفخ و تورم شکم یکی از ناخوشایندترین و مختل‌‌ کننده‌ترین عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر است. این سندرم درمان ندارد اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به این ترتیب کاهش مصرف فیبرغلات می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد علائم این سندرم را در مبتلایان کاهش دهد. مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در برخی موارد شدیدتر می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی و دریافت داروهای خاص علائم بیماری را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : ورم روده ♥ ورم پای راست ♥ ورم پا ♥ ورم لثهورم معده

۹۷/۰۶/۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی