روغن شتر مرغ اصل

طرز تهیه و خواص جوانه ماش و لاغری و در دوران بارداری

طرز تهیه و خواص جوانه ماش و لاغری و در دوران بارداری

در این مطلب از سایت جسارت به طرز تهیه و خواص جوانه ماش و لاغری و در دوران بارداری می پردازیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروروان گرامی قرار گیرد.

جوانه ماش پر خاصیت را چقدر می شناسید؟

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است.بهتر است بدانید جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد.

جوانه ماش ، خواص جوانه ماش , جوانه ماش در بارداری , طرز تهیه جوانه ماش

در واقع چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی بیشتر استفاده می‌کنند.به عنوان مثال برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌ نمایند.بهتر است بدانید که جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و سرشار از مواد مغذی می باشد.جوانه‌های ماش برعکس دیگر سبزی‌جات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌نمایند.

جوانه ماش ، خواص جوانه ماش , جوانه ماش در بارداری , طرز تهیه جوانه ماش
واقعیت این است که جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می روند و نیز دارای فیبر خوبی هم هستند. جوانه ها شامل انواع ویتامین‌های (a, b, c, d, e, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند.قابل ذکر  است که خواص تغذیه‌ای جوانه‌ها نسبت به نوع جوانه متغیر است. جالب است بدانید جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال‌های استروژن مانندی درون خود موسوم به ایزوفلاوون‌ها است که مصارف درمانی بسیاری دارند.

جوانه ماش ، خواص جوانه ماش , جوانه ماش در بارداری , طرز تهیه جوانه ماش

روش آماده‌سازی جوانه ماش را یاد بگیرید.در ابتدا ماش‌ها را خوب بشویید،سپس آن‌ها را درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک بگذارید.سپس آن‌ها را دوباره بشویید و به مدت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید.جوانه‌های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده مصرف می شوند.

جوانه ماش ، خواص جوانه ماش , جوانه ماش در بارداری , طرز تهیه جوانه ماش

خواص حبوبات پس از جوانه‌زدن به بیشترین مقدار ممکن می‌رسد. جوانه‌ی حبوبات سرشار از آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. هنگامی که از جوانه‌ی حبوبات صحبت می‌کنیم، اغلب جوانه‌ی ماش را درنظر می‌آید، که بیش از دیگر جوانه‌ها استفاده می‌شود. اما از تمام حبوبات و دانه‌های دیگر را می‌توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می‌توان از دانه‌ی آلفاآلفا (یونجه)، دانه‌ی آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه‌زدن مواد درون دانه‌ها تغییر می‌کند: نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز می‌شود، پروتئین با کمک آنزیم‌های درون دانه، هضم می‌شود و تبدیل به آمینو اسید  و پروتئین‌های قابل هضم برای ما در می‌آید، و آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می‌یابد. جوانه‌ی حبوبات قرن‌هاست که به دلیل فواید غذایی و خواص دارویی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

فواید غذایی جوانه‌ی ماش

جوانه‌ی حبوبات منبع غنی انرژی و مواد مغذی است. برخلاف سبزیجات که پس از چیده شدن به سرعت خواص غذایی خود را از دست می‌دهند، حبوبات خواص غذایی خود را تا زمان خورده شدن حفظ می‌کنند. جوانه‌های حبوبات بهترین منبع آمینواسیدها (پروتئین)، ویتامین و مواد معدنی و همچنین میزان بالایی فیبر هستند. آنها شامل انواع ویتامین‌های A ، B، C، D، E و K‌ ، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم و روی هستند. دیگر خواص غذایی بنا به نوع آنها متفاوت است. جالب است که بدانید جوانه‌ی ماش دارای فیتواستروژن (استروژن گیاهی) که ایزوفلاون نامیده می‌شود.

خواص دارویی جوانه‌ی ماش

جوانه‌ی تمام حبوبات دارای مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین، مواد معدنی است، اما در اینجا به طور خاص بر خواص جوانه‌ ماش تمرکز می‌کنیم:

کبد : جوانه ماش منبع غنی لسیتین است و سبب کاهش کلسترول خون نیز می‌شود در نتیجه به کاهش چربی کبد کمک می‌کند و از کبدچرب پیشگیری می‌کند.

قلب :  استفاده مداوم از جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن لسیتین و فیبر، به کاهش کلسترول LDL کمک می‌کند. کاهش کلسترول برای رگ‌های قلب بسیار مفید است و از تنگی عروق قلب جلوگیری می‌کند که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است.  

استرس و خستگی :  جوانه‌ی ماش سرشار از انرژی و مواد غذایی است که به رفع نشانه‌ها و علائم استرس و خستگی روحی و جسمی کمک می‌کند. 

کم خونی : جوانه‌ی ماش منبع غنی آهن است که نقش اساسی در ساخت هموگلوبین خون دارد. همچنین سرشار از ویتامینC‌ است که جذب آهن در روده را افزایش می‌دهد، در نتیجه از کم خونی حاصل از کمبود آهن جلوگیری می‌کند. 

یائسگی :  جوانه‌ی ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه‌های یائسگی در زنان (مانند گرگرفتگی و تپش قلب)  مفید واقع می‌شود که در نتیجه‌ی کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش در به تعویق انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش دارد. 

پوست : فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش مانند گیرنده‌های استروژنی پوست عمل می‌کند، و ساخت اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده‌ی منظم از جوانه‌ی ماش می‌تواند از پیری و خشکی پوست جلوگیری کند. 

مو و ناخن : شکنندگی مو و ناخن نیز اغلب در نتیجه‌ی کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. جوانه‌ی ماش شامل مقدایر بالایی از این مواد مغذی است و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است. 

یبوست : جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود می‌بخشد و اثرات و علائم یبوست را از بین می‌برد. 

نکاتی در مورد استفاده از جوانه‌ها :

  • بیشتر جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، اگر آنها را می‌پزید، دقت کنید که خیلی پخته نشوند، می‌توانید با حرارت کم تفت دهید یا به مدت کوتاهی بخارپز کنید.
  • دقت کنید جوانه‌هایی که از بازار می‌خرید تازه باشند و رنگ آنها تیره نباشد. حتماً آن را بوکنید و مطمئن شوید که دردمای یخچال نگهداری شده‌اند. زیرا در اثر رطوبت موجود در جوانه، احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد. 
  • بعضی افراد به پروتئین موجود در جوانه‌ها حساسیت دارند، از اینرو بهتر است از جوانه‌ها استفاده نکنند.  

جالب است بدانید دانه‌های ماش اغلب طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف نمایید. بسیار مقوی و پر از انرژئ است.

گفتنی است که میوه و سبزیجات و دانه ها و یا جوانه گندم و جوانه ماش برای درمان نقرس بسیار مفید است.

جوانه ماش

۹۶/۱۰/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
محسن موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی